Nowy projekt MOK: „Henryk Burzec w parkowej przestrzeni”
Z przyjemnością informujemy, że Miejski Ośrodek Kultury w Międzyrzecu Podlaskim uzyskał dofinansowanie w wysokości 46 520 zł do projektu „Henryk Burzec w parkowej przestrzeni”. Pieniądze pochodzą z Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, z autorskiego program „Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej”. Jego celem jest kreowanie wspólnej przestrzeni oraz podniesienie jakości estetycznej przestrzeni publicznej w Polsce, poprzez zwiększenie w niej obecności wysokiej jakości dzieł sztuki rzeźbiarskiej.
Za przyznane dofinansowanie chcemy zrealizować projekt „Henryk Burzec w parkowej przestrzeni”. Jego celem jest wykonanie odlewu rzeźby "Kwiat cywilizacji" i umieszczenie go na postumencie w parku otaczającym pałac Potockich, w miejscu powszechnie dostępnym i chętnie odwiedzanym. Efektów można spodziewać się w połowie listopada 2024 r.
2024-06-07 Warsztaty - batik
W dniach 7-8 czerwca w Pałacu Potockich Panie uczestniczące w zajęciach grafiki warsztatowej(instr. Aneta Pliszka) miały okazję poznać tajniki niezwykłej techniki jaką jest batik. Warsztaty poprowadziła Pani dr hab. Aleksandra Zuba – Benn z Tarnowa. Pani Aleksandra jest absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk plastycznych (obecnie Uniwersytet Artystyczny) w Poznaniu, dyplom uzyskała w pracowni Gobelinu prof. Magdaleny Abakanowicz. Aktualnie jest wykładowcą w tarnowskiej Akademii Nauk Stosowanych. Prace prezentowała na 34 wystawach indywidualnych oraz około 140 wystawach zbiorowych. Zajmuje się malarstwem, tkaniną unikatową, sztuką papieru i wikliną.
„Batik narodził się na Jawie. Technika polegała na zdobieniu tkanin bawełnianych rysunkiem z wosku i barwieniu barwnikami z rodzimych roślin. Tak powstawał wykwintny materiał na ubrania. Batik oznacza zarówno technikę wykonywania jak i samą tkaninę uzyskaną tym sposobem. Dosłownie„batik” znaczy, „nakrapianie” czyli nanoszenie kropli wosku. Ogólna zasada polega na osłonięciu fragmentów tkaniny zgodnie z projektem, aby nie dopuścić do zafarbowania. Gorący wosk nanosi się pędzlem, cantingiem lub stemplem a następnie tkaninę umieszcza się w barwniku. Dla uzyskania wielobarwnych kompozycji należy powtarzać ten proces wielokrotnie.”
/A. Herisz/